تاثیر وایرکات در صنعت قالب سازی

شهر تورینگتون واقع در آمریکا چهل و پنج سال پیش وقتی سناتور آمریکایی زیتز شرکت قالبسازی خود را راه اندازی کرد مهارت و کیفیت برایشان خیلی مهم نبود و به آن به عنوان ابزاری جهت جلب مشتری و بازاریابی نگاه نمی کردند. آنها فقط به عنوان یک تجارت به شغل شان می نگریستند. کم کم تجارت زیتز به رشد و شکوفایی رسید. علت رشد و شکوفایی آنها موفقیت در ساخت چرخ دنده پلاستیکی برای دستگاه چاپگر در آخر سال ۱۹۷۰ بود. ولیکن وضعیت به همین صورت باقی نماند. بلکه در همین زمان بود که رقابت سایر شرکت ها نیز افزایش یافت و قیمت ها یک مرتبه افت پیدا کرد و این کاهش قیمت محصولات شرکت را دچار وضعیت بدی کرد. ولی امروزه این شرکت با افتخار نشان داده است که به خاطر موفقیت در مقابله با این بحران ها و برگرداندن شرکت به مرحله قبل از

شهر تورینگتون واقع در آمریکا
چهل و پنج سال پیش وقتی سناتور آمریکایی زیتز شرکت قالبسازی خود را راه اندازی کرد مهارت و کیفیت برایشان خیلی مهم نبود و به آن به عنوان ابزاری جهت جلب مشتری و بازاریابی نگاه نمی کردند. آنها فقط به عنوان یک تجارت به شغل شان می نگریستند.
کم کم تجارت زیتز به رشد و شکوفایی رسید. علت رشد و شکوفایی آنها موفقیت در ساخت چرخ دنده پلاستیکی برای دستگاه چاپگر در آخر سال ۱۹۷۰ بود. ولیکن وضعیت به همین صورت باقی نماند. بلکه در همین زمان بود که رقابت سایر شرکت ها نیز افزایش یافت و قیمت ها یک مرتبه افت پیدا کرد و این کاهش قیمت محصولات شرکت را دچار وضعیت بدی کرد. ولی امروزه این شرکت با افتخار نشان داده است که به خاطر موفقیت در مقابله با این بحران ها و برگرداندن شرکت به مرحله قبل از رکود و شکوفایی مجدد، سهام معتبری به عنوان جایزه از اتاق بازرگانی ایالات متحده دریافت داشته است. زیتز با در اختیار داشتن پرس های تزریق پلاستیک از ۴۰ تا ۴۰۰ تن و تجهیزات تست و بازرسی فنی از بهترین نوع و هر نوع وسیله فرعی دیگری که مشتریان نیاز داشته باشند آماده پاسخگویی به نیازمندی های آنها می باشد. زیتز آماده همکاری با کلیه شرکت ها در زمینه ساخت اولیه، تولید انبوه هر نوع قطعات پلاستیکی مربوط به هر صنعتی می باشد.
همه این توانمندی های حاصله به واسطه یک بازنگری مهندسی در کلیه سطوح شرکت و سرمایه گذاری و تهیه دقیق ترین و ظریف ترین ماشین های ابزار از جمله اسپارک و وایرکارت های مدرن می باشد.
مهندسی و سرمایه گذاری مجدد
ما هم اکنون در یکی از واحدهای کوچک شرکت هستیم. آقای آلن زیتز به عنوان مدیر عامل و رئیس شرکت توضیح می دهد، هر واحد برای خودش یک واحد تجاری است و به صورت یک شرکت خودگردان عمل می نماید. ما هر ماهه صورت حسابی از سود و زیان هر بخش تهیه می کنیم. در اینجا واحد کنترل کیفی جهت کنترل قالب ها و محصولات درنظر گرفته شده است و برای قالب های پیچیده نیز واحد کنترل کیفی ویژه ای منظور کرده ایم. یک گروه ویژه ابزارسازی جهت ساخت و تولید ابزارها و طرح های مربوط به قالبهای پیچیده که اغلب مربوط به صنعت خودرو و وسایل پزشکی می باشد ایجاد شده است. یکی از عوامل مهم در رقابتی شدن یک شرکت اهمیت دادن به اتاق ابزار آن است و هم اکنون به خاطر استقرار سیستم های EDM AGIE در کارگاه ابزارسازی خود دارای یک اتاق ابزار رقابتی می باشیم. در گذشته ما کارهای وایرکات و اسپارک خود را به کمپانی های محلی می دادیم. آنها فاقد دستگاههای اسپارک و وایرکات از نوع AGIE بودند و این شرکت ها برای اینکه بتوانند صافی سطح لازم برای قالب های ما را به دست آورند مجبور بودند سه پاس ماشین کاری کنند. سیستم های AGIE از لحاظ سودمندی برای ما خیلی خوب بوده اند و در تسریع در روند ساخت قالب های ما تاثیر بسزایی داشته اند ولی با وجود این ما هنوز هم برای کمپانی های محلی کار می فرستیم. ما تقریباً در کمتر از یک سال پیش و از وقتی وارد تجارت ساخت قطعات و وسایل پزشکی شدیم در حدود یک میلیون دلار بواسطه استفاده از سیستم های AGIE سود برده ایم. اگر آقای زیتز افسوسی داشته باشد چیزی نیست جز اینکه چرا زودتر از سیستم های EDM AGIE استفاده نکرده است. ما یک سیستم AGIE ELOX Mondo ۲ Manual Die Sinker خریداری کرده ایم و دریافتیم که زمان ساخت بطور قابل ملاحظه ای نسبت به دستگاههای اسپارک معمولی کاهش یافته است. سود حاصله از بهبود روند تولید، ناشی از خرید دستگاههای فوق و تسریع در بازپرداخت بدهی های مربوطه باعث شد تا ما در کمتر از یک سال بعد تصمیم گرفتیم یک دستگاه وایرکات AGIECUT خریداری کنیم. البته این به این معنی نیست که ما دستگاههای منیوآل (Manual) خود را از رده خارج کنیم.
سیر تحولات ازبکار گیری دستگاههای قالب سازی دستی تا اتوماتیک CNC
آقای Ed. Kaminsky خاطرنشان می کند که تصمیم گیری در مورد زمان خوب بوده است. ما توجهمان به یکسری ازشرکت های مختلف EDM بود و با صراحت می گوییم حتی فکر خرید AGIE را در سر نداشتیم. اما یک روز آقای Ken. Otzel از شرکت ما بازدیدی داشت تا مهارت و توانمندی و تجهیزات ما را ارزیابی کند او به ما گفت دستگاه Mondo می تواند حفره های قالب های ما را بدون Flushing ماشین کاری کند. اول من باور نمی کردم از اینرو آنها پیشنهاد کردند که من یک الکترود و یک قطعه کار بیاورم. هدف ایجاد حفره ای با عرض اریب معادل ۰۰۱/۰ اینچ و عمق ۰۰۱۴/۰ اینچ و شیب ۱ درجه بود. AGIE این حفره را در عرض ۳۹ دقیقه و بدون Flush ایجاد کرد. من متعجب و حیران شدم. این زمان دقیقاً نصف زمانی است که ما قبلاً انجام می دادیم. سریعاً ما اقدام به خرید یک دستگاه AGIE TRON ۳ U نموده و سریعاً پس از تحویل آن را تست نمودیم. زیرا ما نیاز فوری به ساخت قالب هایی با هفت تا هشت حفره ای داشتیم. ما گذاشتیم دستگاه یک شبانه روز کامل کار کند. تنها زمان توقف زمان لازم جهت تنظیم قطعه کار بر روی دستگاه بود. کلیه عملیات برنامه نویسی هنگامی که یک کار درحال انجام بود برای کار بعدی نوشته می شد. ما قالب ها را در کمتر از هشت هفته با استفاده از دستگاههای AGIETRON ۳U و AGIECUT T۱۵۰ وایرکات به اتمام رساندیم. ما هرگز قبلاً با اسپارک و وایرکات معمولی نمی توانستیم با این سرعت کار کنیم. اخیراً من روی یک قالب تزریق پلاستیکی با ۱۶ حفره کار می کردم .درگذشته کاری که کمی پیچیده بود حدوداً دو هفته کار می برد ولی با دستگاههای مذکور من این کار را دو روزه انجام دادم. من با استفاده از AGIE فقط کار را تنظیم کرده و آن را رها می کردم. آقای Pete Diaglis اعتقاد به ثانیه های زمان هم دارد و البته حرف بی ربطی هم نمی زند. شما می توانید کار را درروز جمعه تنظیم کرده روشن نموده و پس از مراسم روز یکشنبه آن را چک کنید. همچنین از یک ابزارگیر اتوماتیک (تارت) استفاده نمودیم و دستگاه قادر است به صورت اتوماتیک و بدون دخالت اپراتور تا ۵۲ ساعت بدون هیچگونه وقفه ای به کار خود ادامه دهد. آقای Ed. Kaminsky مثال های زیادی برای ارائه دارد. به عنوان مثال می گوید ما بر روی یک قالب چرخ دنده کار می کردیم به قطر ۸ اینچ، این کار با دستگاه معمولی حدود ۳۶ ساعت وقت می گرفت و این در حالی است که همین کار توسط دستگاه A۳TU ۵/۶ ساعت وقت میگیرد. و یکی دیگر از دلایل ما برای خرید ۳U این بود که با این دستگاه می توانیم قالب چرخ دنده مارپیچ را نصف زمان رقابتی موجود تولید نماییم.
صرفه جویی در ساخت الکترود
دستگاه AGIETRON نیاز به ساخت دو سری الکترود یکی جهت عملیات خشن کاری در الکترود و لحاظ کردن offset موردنیاز قالب با استفاده ازهمان یک الکترود که به مقدار لازم زیر سایز اصلی ساخته شده است، تولید و پرداخت نهایی می شود. به عنوان مثال در یک قالب هشت حفره ای ما کلاً از ۵ عدد الکترود استفاده می کنیم. و لیکن در گذشته برای هر حفره ۳ الکترود نیازبود، یکی جهت خشن کاری و دوتای دیگر جهت پرداخت. پس قابل ملاحظه است که تنها در ساخت یک قالب ۱۹ الکترود صرفه جویی می شود. کنترل و هدایت دستگاه خیلی ساده و آسان است و هیچ جایی برای نگرانی در مورد کنترل دستگاه وجود ندارد. این دستگاه از نوع CNC بوده و قادر است هر صافی سطحی که لازم باشد را تولید نماید. حتی میزان تلرانس حرکتی آن نیز بالاست. مثلاً می توان موقعیت الکترود را حتی به اندازه ۰۰۱/۰ اینچ نیز جابجا نمود. در این جا یک آسودگی خاطر وجود دارد و آن این است که این دستگاه طوری طراحی شده است که به هیچ وجه در قطعه کار در اثر قوس الکتریکی، آسیب دیدگی پدید نیاید. عملکرد ACC/ACO همراه با یک رزولوشن ۰۰۰۰۵/۰ بوده که ضمانت می کند که ناپایداری و تغییر جریان در فاصله بین ابزار و قطعه کار (gap) که منجر به آسیب دیدگی قطعه شود بوجود نیاید.
در طی هفت ماهی که ما این دستگاهها را خریده ایم با وجود این که شاید بعضی از کارها چندین روز متوالی و بدون وقفه ادامه داشته، هیچ گونه و حتی یک مورد هم DC arcs نداشته ایم. Mondo۲ و AT۳U مجهز به صفحات نمایشگری هستند که به طور دقیق و صحیح آنچه را که در شکاف (gap) در حال اتفاق است و چگونگی و نحوه ماشین کاری قطعه را نمایش می دهند.
در صورتی که خطایی در حین کار پدیدار شود، با فرایند سایش همراه با خوردگی مواجه شویم، دستگاه به طور اتوماتیک تنظیمات لازم جهت اصلاح عیوب مذکور را انجام خواهد داد. ویژگی های دستگاه AGIECUT JP زیاد است. هر نوع کاری که فکر کنم، می توانم با این دستگاه انجام دهم از قبیل آبندی قالب بدون وجود Flash یا حتی ایجاد رزوه تحت زاویه و همچنین می توان به سیستم کنترل مسیر سیم بصورت اپتیکی اشاره کرد که صفحه نمایش و در تمام مدت وایرکات مسیر عبور و نحوه انجام عملیات را به ما نشان می دهد و آن را با مسیر داده شده در برنامه مقایسه می کند. درقوس ها، گوشه ها، و کانتورها خود دستگاه به صورت اتوماتیک سیستم را تنظیم می کند و نیازی به در نظر گرفتن offset نمی باشد. سیمی که ما از آن استفاده می کنیم با قطر ۰۰۱۰/۰ اینچ می باشد.
آقای Jacquemin اضافه می کند که درصورتی که نیاز به تغییر سیم باشد نیازی به تغییر در راهنما (guide) سیم نمی باشد زیرا guide دستگاه انیورسال بوده و از قطر ۰۰۴/۰ تا ۰۳۰/۰ اینچ قابل تنظیم اتوماتیک است. کلاً جهت تعویض سیم و جایگزینی سیم جدید تا قطر متفاوت بیشتر از ۱۰ دقیقه وقت نمی گیرد. در صورتی که در سیستم های قبلی همین کار حدود نیم تا یک ساعت وقت ما را می گرفت. درست هشت ماه پس از استفاده از سیستم AGIECUT ما تصمیم گرفتیم یک دستگاه دیگر خریداری کنیم زیرا سودآوری زیادی برای ما داشته است و حجم کاری انجام شده حدود سه برابر شده است

 

مطالب مرتبط
    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn

    یادداشت کاربران
    درج یک یادداشت :
    نام کاربری :
    پست الکترونیکی :
    وب :
    یادداشت :
    کد امنیتی :
    2 + 3 = ?

    آخرین مقاله ها

    تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون آکهی صنعت پایدار می باشد .
    طراحی سایت در : طراحی سایت