شهر صنعتی البرز قزوین

گزارش صنعت پایدار از شهر بزرگ صنعتی البرز قزوین
قسمت 1
در نخستین روزهای سال 95 ودر سراقاز کار وتلاش صنعتگران کشور عزیز مان ودر تداوم برنامه های صنعت پایدار درمعرفی کانون های صنعتی کشوراین بار به شهر بزرگ وپیشرفته صنعتی البرز قزوین رفتیم تا انعکاس دهنده کار وتلاش صنعتگران این شهر صنعتی باشیم .

در سال 1346 بمنظور ايجاد تمركز در صنايع توليدي حدود 900 هكتار از اراضي معروف به مزرعه اريك واقع در 140 كيلومتري شمال غربي تهران و 15 كيلومتري جنوب شرقي قزوين بمنظور احداث اولين شهرصنعتي ايران به نام شهرصنعتي البرز برگزيده شد. از مجموع 900 هكتار اراضي شهرصنعتي البرز 550 هكتار در قسمت شرقي به مناطق صنعتي و 112 هكتار به مناطق تجاري اختصاص داده شده است ، مابقي اراضي به معابر و تاسيسات عمومي تخصيص يافته است. اين مجتمع سهم بالائي در افزايش توليد ناخالص ملي برعهده دارد و از طرفي با پرورش مهندسين زبده و نيروهاي اجرائي قوي آزمون مناسبي جهت آزمايش توانائيها و كوره داغي جهت پرورش استعدادهاي جوانان برومند اين سرزمين بوده است.
با گذشت قرین نیم قرن از احداث این شهر هم اینک به عنوان بزرگترین شهرصنعتی ایران با فراهم نمودن بسترهای لازم جهت تولید و توسعه کارخانجات صنعتی، بالغ بر 450 واحد تولیدی بزرگ و کوچک و بیش از 1000 واحد کارگاهی و خدماتی را در خود جای داده و سهم قابل توجهی را در اقتصاد ملی ایفا می کند. توجه به محیط زیست سالم در شهر البرز و مدیریت صحیح منابع و توانمندیها موجب گردیده است علیرغم دارا بودن صنایع بزرگ و آلاینده عنوان سبزترین شهر صنعتی ایران نیز به این شهراختصاص یابد.

طراحي واحداث شهر صنعتي البرز قزوين به عنوان اولين شهر صنعتي ايران ، استقرار كارخانجات آغاز و توليد ازسال 1346 در اين شهر صنعتي موجب توسعه صنعتي منطقه قزوين شده ، اين رشد منجر به ايجاد زيرساخت ها ، تربيت نيروي انساني ماهر ومتخصص و شكل گيري و فعاليت صدها كارگاه و موسسه پشتيبان صنايع طي نيم قرن اخير گرديده است.
اما این همه ی بیوگرافی البرز نبود شهر صنعتی البرز براستی یک ستاره درخشان در دل رشته کوهای البرز است . با داشتن امکانات وموقعیت جغرافیایی بسیار منحصر به فرد یک ناوگان بزرگ اقتصادی و سود آور در کشور ما است .
متاسفانه این سرمایه عزیم وبا ارزش آن چنان که باید مورد استفاده وبهره برداری قرار گیرد استفاده نشده ما نمی دانیم که بخش دولتی وخصوصی برای رشد وارتقای اقتصادی کشور و خلاصه پول دراوردن به دنبال چه چیزی هستند خیابان های بزرگ و استاندارد  فیزیک بسیار زیبا وسر سبز  وپارک های زیبا در اطراف شهر صنعتی یک حال هوای بسیار خاصی در محیط کار برای صنعتگران بوجود اورده است که مارا به یاد شهرک صنعتی لاکان رشت اورد البته فقط فضای سر سبزش   داشتن گمرک در داخل شهر صنعتی   مجاورت در کنار اتوبان تهران قزوین و اتصال به مرکز  شمال  وغرب کشوروفاصله 1/5 ساعتی با تهران   سهولت دسترسی کارگران برای کار در شهر صنعتی   وجود همه نوع وسیله نقلیه عمومی  ومجاورت با منطقه مسکونی برای اسکان نیروهای کار منطقه صنعتی   وجود شرکت های بزرگ ومطرحی همچون مهرام  گلرنگ پاکشو  نیرومحرکه  پارس  که موجب حضور خیلی از سرمایه گزاران و صاحبان صنایع در این شهر صنعتی  میگردد.
تولید انواع کالاها ی کلیدی وپرورش مهندسین ومتخصصین صنعتی در شهرصنعتی البرز ازمزایای البرز صنغتی می با شد وهرچه در توصیف و وصفش بگوییم کم گفته ایم این سرمایه گزاری عظیم که حاصل خون دل خوردن خیلی ها است وسرمایه ی ملی کشور ماست در اثر برخی از سوئ مدیریت وکم کاری ها ان چنان که باید خروجی داشته باشد ندارد
امسال که بنام سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل توسط رهبر بزرگ و متفکر کشور نامیده شده است . فرصتی بسیار مناسب است تا صنعت بعنوان پیکان اقتصاد کشور نقش خود را نشان بدهد البرز صنعتی نیز باید نقش کلیدی خود را با یک مدیریت جهادی انقلابی نشان بدهد کمی تامل همفکری کم کردن خواسته ها ی مدیران و به منافع ملی نیز فکر کردن گره گشای خیلی از مشکلات خواهد بود. تا بتوانیم به هم وطن های ما کمک کنیم تا دل دشمن را بجای شادی ازخون جگر پرکنیم .
برای د سترسی به شهر صنعتی البرز بعد از عوارضی اتوبان  تهران قزوین  با توجه به تابلوی راهنما میتوانید وارد شوید . صنایع شیمیایی  غذایی  بهداشتی  تولیدی قطعات خودرو   تولید موتور سیکلت  کاشی سرامیک   رنگ رزین  قالب سازی  ماشین سازی ازجمله صنایع موجود در شهر بزرگ صنعتی البرز میباشد .
    روابط عمومی وامور نمایشگاها

مطالب مرتبط

: 1395/01/24     : 2493 : 1    : 9 شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :
تصاویر این صفحه
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
1 + 8 = ?

آخرین مقاله ها

تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون آکهی صنعت پایدار می باشد .
طراحی سایت در : طراحی سایت