گزارش صنعت پایدارازشهرک های صنعتی استان مرکزی (اراک)

چهارشنبه 13وپنج شنبه14دی ماه93 استان مرکزی شهر اراک دماهوا 0 درجه سانتی گراد طی2 روز سرد که روز14دی بابارش رحمت الهی برف همراه شده بود. قصد پیدا کردیم درشهرک های صنعتی اراک جهت  امر اطلاع رسانی که امروز ها کمتر درجامعه ما دیده میشود  فعالیت نماییم .ابتدا کمی به بررسی بیو گرافی شهرک های صنعتی اراک می پردازیم. شهر اراک سه شهرک صنعتی مهم دارد البته این شهرک ها درسطح کشور اهمیت بالایی دارند.

 شهرك صنعتي خیر اباداراك (۳) كه به دليل مجاورت با روستاي خيرآباد به شهرك خيرآباد نيز معروف مي‌باشد در شهرستان اراك و به فاصلة حدوداً ۳۰كيلومتري از شهر اراك واقع گرديده و مساحت آن معادل ۳۸۹هكتار و سطح كاربري اراضي صنعتي آن تقريباً ۱۶۹هكتار مي‌باشد . اين شهرك درمجاورت جاده اراك - تهران و مسير راه‌آهن سراسري كشور واقع و با ايستگاه راه‌آهن ابراهيم‌آباد ۱۲كيلومترفاصله دارد. همچنين فاصلة آن تا فرودگاه اراك۴۰كيلومتر، گمرك اراك۳۰كيلومتر و تا تهران ۲۱۰كيلومتر مي‌باشد .

 

مزاياي استقرار در شهرك :داشتن زيرساختها و امكانات اشاره شده موجود، فرهنگ صنعتي منطقه ، نزديكي به شهراراك ، قرار گرفتن در مجاورت شاه راه شمال به جنوب كشور و خط راه آهن سراسري (مقدمات احداث ايستگاه اختصاصي شهرك در حال اجرا است.) و اجراي واحدهاي كارگاهي موقعيت بسيار مطلوبي براي سرمايه گذاري در اين شهرك فراهم نموده است و با توجه به حجم واحدهاي فلزي در اين شهرك آن را به عنوان يكي از قطبهاي صنايع فلزي استان معرفي نموده است.

مساحت كل اراضي در اختيار (هكتار)

متراژ فاز عملياتي (هكتار)

متراژ زمين صنعتي (هكتار)

زمين واگذار شده (هكتار)

زمين باقيمانده

(هكتار)

فضاي سبز بهره برداري شده

(هكتار)

1395

663.73

409.03

219.7604

189.27

13.1

 

امكانات زيربنايي و خدمات ضروري :كار طراحي و عمليات اجرايي اين شهرك از سال ۱۳۶۸آغاز و تاكنون بخشي ازامكانات زير بنايي وخدمات ضروري در آن از قبيل : آماده‌سازي ، آب ، برق،تلفن در كل شهرك ، فضاي سبز، خيابان‌كشي، جدول گذاري ، سردرب ونگهباني،روشنايي معابر ، شبكه گاز(در فاز اول) و…انجام و تكميل پروژ‌ه هاي مخابرات و گاز وشبكه فاضلاب و تصفيه‌خانه ، احداث واحد‌هاي تجاري ،خدماتي و رفاهي و همچنين توسعة شهرك از اولويتهاي طرحهاي عمراني در آن مي‌باشد .

واحدهاي مستقر و صنايع مجاز براي استقرار :اولين قرارداد تخصيص زمين در اين شهرك به اسفند ماه ۱۳۷۸بر مي گردد و ازمجموع اراضي قابل تخصيص با كاربري صنعتي در آن تاكنون بخشي از اراضي درقالب قراردادهاي منقعده به متقاضيان به منظور اجراي طرحهاي فلزي،غذايي،شيميايي، برق و الكترونيك، نساجي ، سلولوزي و ... اختصاص داده شده وامكان استقرار صنايع در زونهاي تعريف شده بجز صنايع شيميايي و كاني غيرفلزي درآن وجود دارد.

 

تعداد واحدهاي مستقر

تعداد واحدهاي بهره برداري

سرمايه گذاري ايجاد شده

(ميليون ريال)

فرصت شغلي ايجاد شده

(نفر)

اشتغال ايجاد شده

(نفر)

308

177

4,955,748

5787

2908

 
 

 

 

 

 

.

مشخصات وموقعيت : شهرك صنعتي اراك(۱) كه به دليل مجاورت با سه راهي خمين به شهرك سه راهي خمين شهرک صنعتی اراک در شهرستان اراك و به فاصلة حدوداً ۵ كيلومتري ازمركز شهر اراك و  در ضلع جنوب‌غربي ميدان امام خميني (ره) شهراراك واقع گرديده و مساحت آن معادل 48.6 هكتار و سطح كاربري اراضي صنعتي آن تقريباً 28.7 هكتارمي‌باشد . اين شهرك در فاصلة تقريبي ۷ كيلومتري مسيرراه آهن سراسري وايستگاه راه‌آهن اراك و درجوار جاده اصلي اراك به تهران و خمين قراردارد.همچنين فاصله‌ اين شهرك تا گمرك اراك ۱ كيلومتر و تا فرودگاه اراك ۱۰كيلومترمي‌باشد.

فضاي سبز بهره برداري شده

زمين باقيمانده (هكتار)

زمين واگذار شده (هكتار)

متراژ زمين صنعتي (هكتار)

متراژ فاز عملياتي (هكتار)

مساحت كل اراضي در اختيار(هكتار)

5.29

0

28.85

32.36

48.6

48.6

 

 

 

 

 

مزاياي استقرار در شهرك :داشتن زيرساختها و امكانات اشاره شدة موجود ، فرهنگ صنعتي غني درمنطقه ،قرارگيري درمجاورت شهراراك و محور اصلي و راه ارتباطي اراك به تهران ،اصفهان ، خمين و… موقعيت بسيارمطلوبي را براي سرمايه‌گذاري

ایبک آباد (اراک 2)

ایبک آباد (اراك 2)

مشخصات و موقعيت : شهرك صنعتي اراك (۲) كه به دليل مجاورت با روستاي ايبك آباد به شهرك ايبك‌آباد نيز معروف مي‌باشد درشهرستان اراك و به فاصلة حدوداً ۱۷كيلومتري از شهر اراك واقع گرديده و مساحت آن معادل ۱۵۶هكتار و سطح كاربري اراضي صنعتي آن تقريباً ۵/۹۱هكتار مي‌باشد. اين شهرك درمسير محورارتباطي شهر اراك با شهرهاي فرمهين ،‌آشتيان ، تفرش و كميجان واقع و درفاصلة آن با مسير راه‌آهن سراسري و ايستگاه راه‌آهن اراك ۲۳كيلومتر، گمرك و فرودگاه اراك۲۳كيلومتر ، فرمهين ۳۳كيلومتر و تا تهران۲۷۰كيلومتر ميباشد .

مزاياي استقرار در شهرك:كاملترين شهرك از نظر امكانات زيربنايي در استان شهرك صنعتي اراك ۲ميباشد كه با داشتن زيرساختها و امكانات اشاره شده موجود، نزديكي به شهراراك، دوبانده شدن راه ارتباطي اراك فرمهين ، اجراي كمربندي جديد اراك وزمين مسطح و داراي سند تفكيكي موقعيت بسيار مطلوبي را براي سرمايه گذاري در اين شهرك فراهم نموده است.

مساحت كل اراضي در اختيار (هكتار)

متراژ فاز عملياتي (هكتار)

متراژ زمين صنعتي (هكتار)

زمين واگذار شده (هكتار)

زمين باقيمانده

(هكتار)

فضاي سبز بهره برداري شده

(هكتار)

531

157.65

97.35

52.9178

44.43

15

 

 

 

 

 شهرک صنعتی قطب این شهرک صنعتی حدود 35هکتار ودارای 2هزار نفر نیروی کار درکیلومتر 2جاده اراک قم واقع شده است.موقعیت این شهرک صنعتی از نظر کار واشتغال ان را به یکی از پایگاهای مهم فعالیت های صنعتی استان تبدیل کرده است . وجود صنایع پروفیل سازی ماشین سازی قطعه سازی داروسازی پتروشیمی وخدمات برش سی ان سی از شاخص های مهم شهرک صنعتی قطب می باشدگزارش دقیق تر دراینده نزدیک ارائه میشود. البته استان مرکزی شهرک های صنعتی دیگری دارد که در اینده اوضاع موجود درانجا را نیز اعلام خواهیم نمود .یکی از نکات جالب که ما در اراک دیدیم روحیه کار بالای صنعتگران بود .انهابدون توجه به اوضاع موجود سرگرم کار خود هستند وبه میزان درامد خود قانع هستند. ما گله یا شکایتی ازکسی اصلا نشنیدیم چیزی که خیلی بگوش میرسید نگرانی از کمبود نقد ینگی بود . تولید محصول نهایی وایجاد سیستم بازار یابی میتواند اوضاع صنعت اراک متحول نماید .ما هنوز متوجه نشدیم این همه امکانات ایجاد شده صنعتی درمنطقه وکلی رییس روئسا وکارمند ومشاور بجای تصمیم گیری برای بهره برداری از امکانات همه به فقط به فکر زمین فروشی وسلب مسئولیت کاری هستند که این موارد جای بحث فراوان دارد .                                                                                                                                        .

روابط عمومی وامور نمایشگاها

مطالب مرتبط

: 1393/11/04     : 2588 : 1    : 9 شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :
تصاویر این صفحه
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
8 + 7 = ?

آخرین مقاله ها

تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون آکهی صنعت پایدار می باشد .
طراحی سایت در : طراحی سایت